Het verhaal achter de Meisjes van het Compliment

Frances Gallimore werkte ooit als actrice op een bedrijfsborrel met als doel de aanwezige werknemers een goed te gevoel geven. Ze installeerde zich als toiletjuffrouw aan een tafeltje bij de wc’s, waar voorbijgangers één minuut gratis hun hart mochten luchten. ‘Na een tijdje stonden er echt rijen mensen bij die wc’s’, lacht Frances. ‘Het enige wat ik deed was een luisterend oor bieden, mensen het gevoel geven dat ik daar speciaal voor hen zat. Dat leverde zoiets moois op dat ik dacht: hier moeten we iets mee.’

De behoefte aan aandacht en waardering was ook onderdeel van de missie van Flirtcompany, een organisatie die trainingen en workshops biedt waarin verbinding, aandacht en waardering de belangrijkste ingrediënten vormen. Door hun gezamenlijke achtergrond in psychologie, gedragswetenschap, coaching en theater, bedachten ze met elkaar een concept waarin het verbinden, verrassen en verblijden van mensen centraal zou staan. En zo ontstond het idee voor de Meisjes van het Compliment.

‘De missie van Flirtcompany is om de werkvloer menselijker te maken’, vertelt Suzanne Penning, eigenaar van Flirtcompany. ‘In de trainingen laten wij zien hoe je je werknemers de erkenning geeft, die ze verdienen. Het is wetenschappelijk bewezen dat dit de werkstress verlaagt en het werkplezier verhoogt. Maar hoe mooi zou het zijn als iedereen dit zou toepassen, ook buiten de werksfeer? Dat is wat de Meisjes van het Compliment uitdragen. En het werkt, je ziet mensen opfleuren als je ze een paar minuten van je tijd gunt.’

Wat tien jaar geleden begon als een leuk idee, is inmiddels uitgegroeid tot een serieus netwerk met een groot complimententeam van mannen en vrouwen. Opdrachten vinden plaats in heel Nederland, op Ibiza en in België. ‘We groeien, doordat er steeds meer vraag is naar positiviteit, waardering en verbinding’, vertelt Suzanne. ‘In onze samenleving zijn we het verleerd om elkaar te complimenteren. Zeker op de werkvloer, waar het al snel vooral gaat om resultaten. Als Meisjes van het Compliment herinneren we werkgevers én werknemers eraan hoe waardevol het is om regelmatig verbinding met elkaar te maken. We hopen iedereen te inspireren om dat vaker te doen, in zo veel mogelijk situaties.’ 

Meer weten? Lees het artikel dat Evelyne Hermans heeft geschreven over ons.